“Bekend staan als de meest klantvriendelijke deurwaarder van Nederland, is nogal een missie! Maar bij Flanderijn zijn we vastberaden ervoor te gaan.” Aan het woord is Mariëlle Guit, hoofd P&O bij deurwaarderskantoor Flanderijn. 

“Het incasseren van schulden is onze hoofdactiviteit. Zodoende weten mijn collega’s en ik als geen ander dat het soms flink kan tegenzitten. En dat het vaak niet een kwestie is van ‘eigen schuld, dikke bult’. Want als ik iets wel heb geleerd hier, is dat het leven soms rake klappen kan uitdelen. Je hebt pech, raakt arbeidsongeschikt, bent depressief of komt in een nare scheiding terecht… Het is dan belangrijk dat er goed naar jouw verhaal wordt geluisterd.”

Er zijn redenen genoeg waardoor er financiële problemen kunnen ontstaan. Vaak stapelen die problemen zich dan ook nog in rap tempo op. De ongeopende brieven bevatten boetes, betalingsachterstanden en dreigende ingrijpende sancties. Met alle gevolgen van dien. Het is tijdens die neerwaartse spiraal dat je kennismaakt met Flanderijn. Mariëlle: “Wij begrijpen dat de ernst van de situatie op dat punt wel dusdanig tot je is doorgedrongen, dat een onmenselijke behandeling averechts werkt. Juist daarom bieden we hulp. Kijken we hoe we kunnen helpen om het tij te keren. Reiken we de hand in plaats van een vermanend vingertje te heffen.”

Betrokken medewerkers
“We worden ingeschakeld om vorderingen te incasseren. Dat is onze kerntaak. Maar er zijn verschillende manieren om dat te bereiken,” licht Mariëlle Flanderijn’s werkwijze toe. “Het is bijna altijd mogelijk een regeling af te spreken. We zoeken in de eerste plaats naar oplossingen voordat er een rechter in het spel is. Dan onderzoeken we hoe we de problemen een halt kunnen toeroepen in plaats van ze te verergeren. Dus als iemand bereidheid toont en meewerkt, zullen we helpen. Medewerkers van Flanderijn zijn betrokken. Misschien dat daaruit ons sociale DNA blijkt en we het Keurmerk Sociale Onderneming mogen dragen. Zeggen dat je maatschappelijk en sociaal betrokken onderneemt, kan iedereen. Wij vinden het belangrijk om het doen. Dat is waarom we zoveel stageplaatsen bieden voor uiteenlopende niveaus. Dat is waarom we oog hebben voor laaggeletterdheid bij onze cliënten. En dat is waarom ‘The Boost’ is opgezet.”

The Boost
The Boost is een project voor kansrijke jongeren die geen baan kunnen vinden. Het wordt vrijwillig gerund door zo’n tachtig medewerkers van Flanderijn. “Dat kansrijk en werkloos lijkt misschien een tegenstelling,” licht Mariëlle bevlogen toe. “Maar er kunnen allerlei belemmeringen zijn waardoor bijvoorbeeld solliciteren een enorme drempel vormt. Dan kun je keurig je mbo, hbo of universiteit afgerond hebben, maar als solliciteren keer op keer niet lukt, komt die baan er niet. Bij The Boost gaan we in een periode van zestien weken intensief met de jongeren aan de slag om al hun belemmeringen weg te nemen. Een online programma, buddy en vierdaags ‘boostcamp’ zetten ze op het juiste spoor richting die gewilde baan. En dat werkt. Vijftig procent van de deelnemers is binnen een jaar aan de slag. En van die andere helft begint een deel voor zichzelf. Je begrijpt; we zijn bij Flanderijn hartstikke trots op The Boost!”  

Uitweg
Mariëlle: “Een project als The Boost begint met onderzoeken hoe je je steentje kunt bijdragen. Vanuit Flanderijn zien we bepaalde problematiek waarbij onze kennis en ervaring een bijdrage kan zijn. Zodoende zijn we gaan kijken hoe we dat konden inzetten om kwetsbare jongeren uit de schulden te houden. Vanuit de gemeente zijn we aan de slag gegaan met een groep jongeren die uit de bijstand dreigde te vallen. Je weet; als die bijstand stopt, is het heel moeilijk om het tij te keren. Dus dat moet je vóór zijn en die jongeren een uitweg bieden. Zo is The Boost ontstaan. Dat ik bij Flanderijn inmiddels collega’s heb die zich ooit dankzij The Boost aan hun lot hebben weten te ontworstelen, maakt me heel blij. Een organisatie die zich op zo’n manier inzet, dat is toch geweldig?!”

Winst
Schulden discrimineren niet. Het kan iedereen overkomen: in een negatieve spiraal terecht komen zodat de geldzaken je boven het hoofd gaan groeien. Zo is geen enkele organisatie er immuun voor: medewerkers met schulden. Ook bij Flanderijn komt dit wel eens voor. “We bieden hulp, maar vragen tegelijk om volledige openheid van zaken en medewerking. Dat is de enige manier om eruit te kunnen komen. Als de bereidheid ontbreekt, heeft die hulp geen zin. Maar als iemand de hulp accepteert, kan je écht wat betekenen. En voor iemand een verschil maken. Zo’n werkgever willen we hier zijn. Wellicht zijn we ook daarom wel eens beloond met de oorkonde ‘Meest Sociale Werkgever’… Oog hebben voor de problemen van je werknemers, ze de helpende hand bieden als dat nodig is, zorgt ervoor dat je mensen lekker in hun vel zitten. Een extra stapje willen zetten als dat nodig is. En dat is pure winst.”

Bron: www.ksonederland.nl